‘Ik merk helemaal niets van de recessie’

Do 31 Dec 2009

VEENENDAAL - Veel harde werkers, selfmade ondernemers. Zo typeert Wim van Esch (27) de ruim honderd leden van Jong MKB Valleiregio. Hij heeft een marketing en internetbureau met de naam Media Solutions aan de Tuinstraat en is bijna één jaar voorzitter. ,,We willen naar tweehonderd leden, dat is de doelstelling.” De ondernemers komen onder meer uit Veenendaal, Ede, Wageningen, Arnhem, Renkum, Rhenen en Renswoude.

Het was voor veel ondernemers afgelopen jaar handen uit de mouwen en hopen op betere tijden. Zo niet voor de bestuursleden van Jong MKB Valleiregio. Met hun bedrijven gaat het (nog steeds) prima. Het is wel hard werken, er worden lange dagen gemaakt. En met de ondernemers voor wie ze werken gaat het weliswaar niet allemaal prima, maar een economische tijd als deze vraagt dan om inventiviteit en creatieve oplossingen. ,,Ondernemers kijken kritischer waar ze geld aan uitgeven. Wij kijken met ze mee, zoeken naar nieuwe marktinstrumenten.”

Gert-Jan Schoot (38) is eigenaar van kledingzaak Lake Side aan de Hoofdstraat en het laatst overgebleven bestuurslid vanaf de oprichting van Jong MKB. Zijn vrouw Krista beheert het secretariaat. Met ingang van het nieuwe jaar dragen zij de fakkels aan anderen over. ,,Jong in de naam Jong MKB staat niet alleen voor jong in leeftijd. Ook iemand die na zijn pensionering een bedrijf begint kan lid worden, alle leeftijden zijn welkom. Je kunt lid worden als je met je huidige bedrijf niet langer dan zeven jaar ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. En je hoeft op onze bijeenkomsten niet in je pak te komen”, aldus Schoot.

Hij is al vijftien jaar ondernemer en heeft zeven mensen in dienst. ,,Ik merk helemaal niets van de recessie. We hebben een beter rendement dan ooit. Ik hou trouwens ook niet van al die negatieve praat. Dat horen we nu al meer dan één jaar lang iedere dag en zo praten we elkaar de put in”, zegt Schoot. De andere bestuursleden zijn het van harte eens met deze hartenkreet. Je kunt je, volgens Schoot, als ondernemer onderscheiden door nog betere service te geven, goed aan klantenbinding te doen. Hij doet dat in ieder geval wel.

Peter Pors (27) heeft een pr-bureau aan de Copernicuslaan, Pors de Ridder geheten. Ook met zijn bedrijf gaat het uitstekend. ,,We zijn dit jaar 25 procent gegroeid.” Opvallend is in deze periode waarin ondernemingen soms moeilijk aan geld kunnen komen om te investeren en consumenten geneigd zijn af te wachten hoe het economisch precies verder gaat, dat bedrijven toch geneigd zijn te investeren als hen dat mogelijk wordt gemaakt. Pors merkt dat en speelt daar op in. ,,Bedrijven vragen zich af op welke manier ze kunnen opvallen. Wij beantwoorden die vraag.”

Nieuwe marktinstrumenten, creatief een product in de markt zetten. Wim van Esch geeft een voorbeeld. ,,Actueel is bijvoorbeeld dat wij een webwinkel voor vuurwerk voor 150 dealers hebben geïntroduceerd. We zien nu al dat er meer wordt besteld dan in andere jaren. Hierin zie je de recessie dus niet terug. Er zijn uiteraard bedrijven die het moeilijk hebben. Het is branch-afhankelijk. Wij bezien of ludieke acties voor een klein(er) budget mogelijk zijn. En de vraag is ook hoe wakker of we zijn. In de bouw gaat het bijvoorbeeld slecht, maar er is ook geen bouwer die zijn marketing op orde heeft. Het liep al die achterliggende jaren toch wel.” Van Esch zelf heeft elf mensen aan het werk, in het afgelopen jaar kwamen er nog drie medewerkers bij.

Met de meeste jonge ondernemers gaat het crescendo, dat is de boodschap die Jong MKB Valleiregio wil uitstralen. Niet bij de pakken neerzitten, maar aanpakken. Die kracht halen ze ook uit de organisatie zelf. ,,Onze kracht is netwerken op een hoog niveau, maar wel heel laagdrempelig. Wat het werk betreft gaan we er vaak voor 200 procent voor, we zijn ambitieus, je ziet en er komen ook vragen op je af.” Dan is een solide kennisnetwerk onmisbaar, zegt Schoot. Jong MKB is zo’n netwerk. ,,Je leert er andere starters kennen.” Iedere laatste donderdag van de maand wordt er op een wisselende plek bijeen gekomen, recent met een feestelijke jaarafsluiting in Residence Rhenen. Het ging de meeste jonge ondernemers, de recessie ten spijt, voor de wind en de toekomst zien ze met vertrouwen tegemoet.Jonge ondernemers Gert-Jan Schoot, Wim van Esch en Peter Pors (van links naar rechts) zijn positief en ambitieus.

De Veenendaalse Krant

Bron: Veenendaalsekrant.nl

Archief